Menü

Miért égett le a Notre-Dame?

Györkös Gábor
2019. 04. 16. 21:09:00


Kisegyházi-szabadegyházi, protestáns-neoprotestáns közegből számos reakció, vélemény, vízió fogalmazódott meg nagyon rövid idő alatt a Notre-Dame leégésével kapcsolatban. A magam részéről szomorúan figyeltem ezeket, ugyanis két dologról semmi esetre sem tanúskodtak. Az egyik a racionális gondolkodás, a másik pedig annak ismerete, hogy a Biblia szövege alapján mi mondható el ebben a helyzetben.

Egyesek azt mondták, ez biztosan nem véletlen. Pláne nem a legnagyobb keresztény ünnep előtt. Mások azt kérdezték, mit akar ezzel üzenni Isten. Volt, aki azonnal apokaliptikus-profetikus jövendölésbe kezdett, míg mások büntetésről, ítéletről beszéltek. A tűzesetnek megjelent olyan értelmezése, hogy szimbolizálja Európában a kereszténység hanyatlását – volt, aki egyenesen a Jeruzsálemi Templom pusztulásához hasonlította, és azt mondta, ha mi keresztények kellőképpen lángolnánk, akkor a Notre-Dame nem lángolna. Előbújtak a bulvár-szakralitás szakértői, és azt firtatták, milyen tárgyak maradtak épek a tűzben, és ennek milyen szimbolikája, spirituális üzenete van. S e sokféle üzenetet voltak, akik összefonták az európai civilizáció hanyatlásának gondolatával, az iszlám és a terrorizmus fenyegetésével. És az egészet föl se soroltam. Mindenesetre egyértelműen látszik, hogy csupa irracionális, bibliai alapon nézve a Szentírás szövegétől független és idegen megközelítés fogalmazódott meg.

Az ember számára két dolog adott. Tud értelmesen gondolkodni, valamint spirituális lényként működni. Keresztényként nem kell elvetnem az elsőt, viszont ha szakrális-spirituális kijelentések megfogalmazásába bocsátkozom, szükséges, hogy azokat le tudjam vezetni a Biblia szövegéből.

Az egyik keresztény portál pár napja bedobta egy másfél hónapos templomtűz hírét, amiben a Bibliák nem égtek el. Tiszta bulvár. A keresztények ezerrel osztották, mint valami nagy csodát. Most is megjelentek a beszámolók, hogy a tűz után milyen szakrális(nak vélt) tárgyak maradtak épen. Én nem tudom, ez hogy van, de Istennek nem lett volna egyszerűbb, ha le sem ég a templom? Az sem, meg a Notre-Dame sem. Úgy is meg lehetett volna kímélni a Bibliákat. Mondjuk, én eleve már azt sem értem, hogy egy nyomdaipari termék, ami materiálisan semmiben nem különbözik más nyomdaipari termékektől, mitől olyan különleges. Pláne, ha sokezer, tízezer, százezer példányban rendelkezésre áll – csak az emberi tervezés határozza meg ezt. Nem értem az ilyen bulvárcsodákat! Pláne nem, a Ráday Kollégium tűzesete után. Ahol egy ember meghalt. Isten miért kíméli meg a több ezer példányban kinyomtatott NIV Bibliákat, és egy ember életét miért nem? Ha így gondolkodunk, szükségszerű kérdések ezek, és most nem tudom, hogy én vagyok tiszteletlen vagy azok, akik olyan Istenről beszélnek, akiről ilyen kérdéseket vagyunk kénytelenek föltenni!

Mit akart üzenni Isten és miért engedte meg a tüzet? Nos, én a Bibliámat szoktam olvasni és imádkozom, ha kíváncsi vagyok, mit szeretne üzenni! Fontos szem előtt tartani, hogy Isten alapvető üzenete az emberiségnek maga Jézus. Isten üzenetének lényege Jézus önfeláldozó szeretete és az ebből fakadó tett, hogy vállalta a keresztfát. Magyarul, Isten nem így üzen. Nem tragédiával, károkozással. Vagy nem tudom, megváltozott volna? El lehet érzékenyülni egy hamuból meredő kereszt fölött, de ez nem hit. Lehet Facebookon osztogatni a bulvárcsodák hírét, de ez nem bizonyságtétel. Isten az Igéjén keresztül és a Szentlélek által üzen. Erről adhatnának ki nyilatkozatot a nagy magyar kortárs apologéták! Úgy tűnik, szükség is van rá, ugyanis ez a bugyuta vallásosság, ami leginkább a babonásságra hasonlít, köszönő viszonyban sincs semmivel, amit Isten az Igéjében kijelentett. Vagy most már Isten is Facebook Live-ban közvetített égő teplomokkal és épségben maradt Bibliákkal meg keresztekkel üzen…?

És itt is vagyunk ennél a fura vonzalomnál, hogy szakrális jelentőséggel ruházzunk fel tárgyakat és tereket! A Szentírás csak egyetlen, az üdvtörténet szempontjából fontos templomról beszél, aminek a felépítését maga Isten rendelte el. De Ő még erre a templomra is odaszól: „Az egek nékem ülőszékem, a föld lábaimnak zsámolya: minő ház az, amelyet nékem építeni akartok”, és ugye „Isten, aki teremtette a világot és mindazt, ami abban van, mivel hogy ő mennynek és földnek ura, kézzel csinált templomokban nem lakik”. A Biblia szövegéből nem következik semmi, ami miatt azt kellene gondolnunk, hogy Isten földi jelenlétével, megnyilatkozásával kapcsolatban fontos szerepe lehetne egy épületnek, egy nyomdaipari terméknek vagy bármilyen más tárgynak, ugyanis ebben kizárólag az embernek van fontos szerepe (Isten embereket használ). És amíg az ember ennek az ellenkezőjét gondolja, mindaddig csak egyre jobban elodázza, hogy ezt a spirituális szerepét ténylegesen betöltse.

A Notre-Dame tragédiájának értelmezése kimerül abban, hogy a francia és európai történelemben és kultúrában fontos, rendkívüli gótikus építmény veszett oda. Ha valaki meg akarja érteni ezt a veszteséget, akkor tájékozódjon az európai kultúrtörténetben és ne parttalan víziókat kergessen! A tűz oka természetes szinten keresendő, és valószínűleg a megfelelő szakemberek ezt föl is tárják. A tűznek nincs szakrális mondanivalója, az épségben maradt részek nem hordoznak plusz üzenetet. Ilyeneket bárki beleképzelhet, de ha valaki tényleg Isten üzenetére kíváncsi, leginkább a Bibliában keresse.

Ha valamilyen következtetés mégis levonható az egészből, a keresztények reakcióiból vonható le, nem a tűzből és a Notre-Dame maradványaiból. Kicsit olyan érzésem van, mintha a babonás középkorban lennénk! A kereszténységben azonban attől sokkal több intellektuális és spirituális lehetőség van, mint hogy ezen a szinten mozogjunk!

Tartalomhoz tartozó címkék: blog
blog comments powered by Disqus